maanantai 26. joulukuuta 2011

Kätkijät


Kari-gurashi no Arietti (Kätkijät/The Secret World of Arrietty/Arrietty the Borrower) (2010)
Ohjaus: Hiromasa Yonebayashi
Käsikirjoitus: Hayao Miyazaki, Keiko Niwa
Äänirooleissa: Mirai Shida, Ryûnosuke Kamiki, Shinobu Ohtake, Keiko Takashita, Tatsuya Fujiwara, Tomokazu Miura, Kirin Kiki, Dale Sison
Vuonna 2011 katsottu elokuva nro: 410
Pisteet: ****½
14-vuotias peukaloistyttö Arietta (ääniroolissa Mirai Shida) asustelee äitinsä ja isänsä kanssa Japanilaisella pientaloalueella sijaitsevan vanhan talon lattialautojen alla, jossa heillä on turvallinen koti lähes kaikilla mukavuuksilla. Arietta pääsee isänsä mukaan öiselle lainausmatkalle, he nimittäin eivät suinkaan varastele, vaan lainaavat kaikenlaista pientä jota ihmiset eivät kaipaa tai huomaa kadonneeksi, kuten sokerinpaloja ja nenäliinoja. Arietta sattuu kohtaamaan ihmisen, sairaan pojan, jonka kanssa solmii ystävyyden, vaikkei saisi koskaan näyttäytyä ihmisille. Ystävyyden seurauksena Arietta perheineen joutuu vaaraan ja heidän on alettava suunnitella muuttoa.
Hayao Miyazaki suunnitteli jo 40 vuotta sitten Mary Nortonin Kätkijät-kirjojen pohjalta animea, mutta valmista tuli vasta vuonna 2010, kun ensi-iltansa sai Miyazakin yhdessä Keiko Niwan kanssa käsikirjoittama ja Miyazakin aiempia animeita animoineen Hiromasa Yonebayashin ensiohjaus Kari-gurashi no Arietti, eli Kätkijät. Suomessa elokuva pääsi elokuvateattereihin asti vasta vuonna 2011 ja Yhdysvalloissa ensi-ilta on vasta 17. helmikuuta 2012. Lopputulos on erinomaisen kaunis anime, joka saa hyvälle tuulelle. Ensikertaa ohjaamassa ollut Hiromasa kysyi aluksi paljon neuvoja Miyazakilta, mutta uskaltautui lopulta tekemään elokuvaa aivan yksinään, aivan kuten Ariettan hahmokin joutuu kohtaamaan kotinsa ulkopuolisen maailman ilman vanhempiensa turvaa. Tämä näkyy hienosti elokuvan tunnelmassa, vaikka toki on selvää, että Miyazaki oli vahvasti tekemässä elokuvaa Hiromasan kanssa.
Arietta on hahmona valloittava, paljon elävämmän oloinen kuin monet oikeiden ihmisten näyttelemät hahmot. Kaikki liikkeet ja pienetkin eleet tulevat hahmosta paremmin ilmi. Elokuvasta löytyy lukuisia kohtauksia, joissa on taianomaista tunnelmaa, kuten kohtaus, jossa Arietta ottaa käsiinsä pienen kovakuoriaisen, joka menee palloksi. Vanhan talon rakenteissa kulkevat peukaloiset ovat rakentaneet avukseen kulkureittejä mm. nauloista ja nitomanastoista ja käyttävät kulkiessaan apunaan köysiä ja korvakoruja. Näitä pieniä yksityiskohtia jää ihailemaan kerta toisensa perään. Mitään nopeatempoista toimintaa on turha odottaa, sillä elokuva on melko hitaasti eteenpäin liikkuva ja usein jäädään ihailemaan asioita pitkäänkin. Ehkäpä senkin takia elokuvaa jää katsoa tapittamaan kun vastaavaa tunnelmaa ei hirveästi muualla näe. Toki elokuvassa riittää vauhtiakin, mutta ei sellaista tyypillistä nykyelokuvissa olevaa vauhtia, josta ei saa mitään selvää. Äänimaailma on myös hienosti rakennettu tukemaan tunnelmaa.
Studio Ghiblin sisällä on käynnissä sukupolvenvaihdos. Hayao Miyazakin poika Goro Miyazaki ei ole vielä isänsä saappaita onnistunut täyttämään ohjauksillaan Maameren tarinoita ja tänä vuonna valmistuneella elokuvalla Kokuriko-zaka kara. En ole niitä itse vielä nähnyt, mutta menestys ei siis ole ollut isän elokuvien veroista. Hiromasa Yonebayashi sen sijaan lunasti heti paikkansa tällä elokuvallaan, joten Ghiblin tulevaisuus ei ole mitenkään hukassa. Varmasti studion sisältä löytyy muitakin tekijöitä, joiden käsistä syntyy vähintään yhtä hyvää jälkeä. Hayao Miyazaki on itse ohjaamassa vielä ainakin yhden animen, jatko-osan Porco Rossolle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti