Hugo (2011)
Ohjaus:
Martin Scorsese
Käsikirjoitus:
John Logan
Näyttelijät:
Asa Butterfield, Chloë Grace Moretz, Ben Kingsley, Sacha Baron
Cohen, Emily Mortimer, Christopher Lee, Ray Winstone, Helen McCrory,
Michael Stuhlbarg, Frances de la Tour, Richard Griffiths, Jude Law,
Kevin Eldon, Martin Scorsese
Vuonna 2012
katsottu elokuva nro: 62
Pisteet:
****½
Pariisi 1930-luvun
alussa. 12-vuotias Hugo Cabret (Asa Butterfield) asustaa juna-aseman
seinien sisällä ja huolehtii että kellot ja muut kapistukset ovat
toimintakuntoisia. Työ kuuluisi Hugon sedälle, mutta tätä ei ole
näkynyt kuukausiin paikalla. Tämä otti pojan hoiviinsa kun Hugon
isä (Jude Law), taidokas kellontekijä kuoli museon tulipalossa.
Hugo on itsekin taidokas kellojen ja muidenkin esineiden korjaaja,
mutta joutuu nyt varastamaan syötävänsä pysyäkseen hengissä
sedän ollessa kateissa. Hänen perässään on aseman tarkastaja
(Sacha Baron Cohen), joka sodassa tulleesta jalkavammastaan
huolimatta nappaa usein asemalla kulkevia orpoja ja varkaita
verekseltään kiinni uskollisen koiransa kanssa. Hugo varastaa myös
osia lelukaupasta korjatakseen isänsä kanssa aloittaman projektin,
automaattirobotin, eli kellomekanismilla toimivan koneen, joka
kirjoittaa ilmeisesti tekstiä. Lelukaupan omistaja, Georges Méliès
(Ben Kingsley) saa kuitenkin Hugon kiinni varkaudesta ja ottaa tältä
muistikirjan haltuunsa, jossa on ohjeet automaattirobotin
korjaamiseen. Hugo yrittää saada muistikirjan takaisin ja tutustuu
samalla Georgesin kummityttäreen, Isabelleen (Chloë Grace Moretz),
jonka kanssa tutustuu elokuvien ihmeelliseen maailmaan ja pääsee
Georgesiin liittyvän salaisuuden jäljille.
Aika yllättävä
elokuva Martsin Scorseselta, nimittäin kokoperheen
seikkailumysteeri, joka pohjautuu kirjaan The Invention of Hugo
Cabret. Scorsese on selkeästi innostunut kirjasta, jonka juoni on
osittain totta ja osittain fiktiota. Lähinnä Hugon osuudet ovat
fiktiota, Georges Méliès taas oli oikeastikin elänyt
elokuvantekijä, joka teki yli 500 lyhytelokuvaa uransa aikana ja
joka keksi mm. käyttää erikoistehosteita ensimmäisten joukossa.
Georgesin tunnetuin elokuva on Matka kuuhun, jossa avaruusalus
paukahtaa kuu-ukon silmään. Useimmat hänen elokuvistaan ovat
kadonneet. Georges oli myös tunnettu taikuri ja piti oikeasti
lelupuotia Pariisilaisella juna-asemalla elokuvauransa päätyttyä.
Tämä todellispohjainen tarina onkin varmasti ollut Scorseselle
suurin syy elokuvan tekemiseen, mikä näkyy selkeästi kohtauksissa,
joissa lapset tutustuvat elokuvan varhaishistoriaan. Scorsese on
halunnut näyttää oman rakkautensa elokuvia kohtaan ja päässyt
samalla tekemään kokoperheen elokuvaa, joita ei ole aiemmin tehnyt.
Hugon juonikuvio on
vähän turhan kliseinen, orpopoika joka joutuu varastamaan
pysyäkseen hengissä ja jonka perässä on koominen viranomainen
koiransa kanssa. Asetelma ei tarjoa mitään yllätyksiä, mutta
elokuvan todellinen sydän löytyykin elokuvien maailmasta, johon
Hugo tutustuttaa uuden ystävänsä Isabellen ja pääsevät samalla
salaisuuden jäljille. Tästä asetelmasta saadaan huomattavasti
enemmän irti ja Scorsesen rakkaus elokuvia kohtaan saa katsojankin
innostumaan entistä enemmän. Välillä nähdään jopa pieniä
pätkiä varhaiselokuvista, kuten Safety Last! elokuvasta, jossa
Harold Lloyd roikkuu kellon viisarista. Tämä tietysti toistuu
myöhemmin, kun Hugo joutuu roikkumaan juna-aseman kellon viisarista
paetessaan tarkastajaa. Asa Butterfield on onneksi kohtuullisen kelpo
pikkupoika, ei mikään järkyttävän hyvä roolissaan, muttei
onneksi ärsyttäväkään. Chloë Grace Moretz jatkaa hyvien roolien
putkeaan ja Ben Kingsley on tuttuun tapaansa kelpo George Mélièsin
roolissa. Sacha Baron Cohen oli sellainen aika tyypillinen
lastenleffojen koominen hahmo, mutta vetäisi onneksi roolinsa suht
onnistuneesti. Emily Mortimer nähdään Sachan rakkauden kohteena ja
kirjapuodin pitäjän roolissa nähdään Christopher Lee.
Tämä olisi
helposti jonkun muun ohjaajan käsissä ollut melkoisen kakkainen
kokoperheen leffa, mutta Scorsesen käsissä tästä on syntynyt
rakkauden osoitus elokuvia kohtaan, joka nosti melkoisesti pisteitä
ainakin minun kirjoissani. Tyylikäs kuvaus meinaa välillä nousta
juonen yläpuolelle, mutta Scorsese onnistuu pitämään kuitenkin
juonenkin loppuun asti kiinnostavana kliseisyyksistä huolimatta.
Tämä oli samalla Scorsesen ensimmäinen 3D-elokuva, mutta tuosta
puolesta en osaa sanoa mitään kun katsoin tämän ihan
kaksiulotteisena.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti